Vår guide till MoC 2511 & MoC 2512


När man börjar arbeta mer professionellt med drönare hamnar man snabbt i en situation där man måste ta steget in i specifik kategori. Oavsett om du flyger nära människor, i tätort eller gör BVLOS-operationer kommer du förr eller senare stöta på två centrala begrepp: MoC 2511 och MoC 2512.

För många låter det här som något krångligt och teoretiskt. Men när man bryter ned det handlar det egentligen om två frågor som är helt grundläggande för säker flygning:

1. Hur förhindrar vi att drönaren lämnar det område vi har planerat att flyga i?

2. Hur minskar vi skadorna till en acceptabel nivå om något går fel?

Här går vi igenom MoC 2511 och 2512 på ett enkelt, konkret och operativt sätt – utan överflödiga tekniska termer.


Vad är ett MoC i praktiken?


MoC betyder Means of Compliance, alltså ett sätt att visa att du som operatör uppfyller ett krav i regelverket, och att säkerhetssystemen uppfyller standardiserade krav för att kunna reducera riskerna i en operation.

MoC 2511 och 2512 är metoder som EASA har definierat för att visa att du uppfyller två centrala säkerhetsprinciper:

  • Kontroll över områdena du flyger i

  • Kontroll över riskerna på marken


MoC 2511 – Enhanced Containment


(Håll drönaren innanför den planerade flygvolymen)

MoC 2511 handlar om att se till att drönaren aldrig lämnar det område du har definierat i din operation. Det är lätt att se detta som en avancerad form av geofence, men MoC 2511 går längre: det ska finnas en teknisk spärr som stoppar drönaren från att flyga ut i områden med högre risk.

För att uppfylla MoC 2511 används vanligtvis två funktioner.

1. Flight Termination System (FTS)


Ett FTS gör det möjligt att stoppa flygningen om något går fel.

Det finns två huvudsakliga typer:

Manuellt FTS
Operatören trycker på en knapp för att avbryta flygningen.
Det uppfyller MoC 2511, men reaktionstiden beror helt på piloten.

Autonomt/automatiskt utlöst FTS
Här kombineras FTS med ett geocaging-system.
Om drönaren är på väg att lämna flygområdet triggas FTS automatiskt, oavsett vad piloten gör.

Poängen är att autonom trigger inte är ett måste – men det minskar reaktionstiden och ger en högre grad av containment. MoC 2511 accepterar båda lösningarna, så länge drönaren hålls innanför området.


2. Geocaging


Till skillnad från vanliga geofence-funktioner (som bara varnar eller bromsar) måste geocaging kunna säkerställa att drönaren faktiskt inte lämnar området.

Geocaging kan fungera på två sätt:

  • Bara varna och motverka – men pilot kan fortfarande trigga FTS manuellt

  • Vara kopplat till FTS – där systemet automatiskt aktiverar FTS om drönaren passerar gränsen


MoC 2512 – Ground Risk Mitigation


(Minska skadorna om drönaren faller)

MoC 2512 handlar om att minska konsekvenserna om drönaren tappar kontrollen och faller till marken. Till skillnad från MoC 2511, som fokuserar på att hålla drönaren inom det planerade området, handlar MoC 2512 uteslutande om att reducera nedslagsenergin och därmed skadepotentialen på marken.

MoC 2512 erbjuder i praktiken två tekniska sätt att minska riskerna:

1. Reducera nedslagsenergin (impact energy)
Det vanligaste sättet är att använda ett PRS (Parachute Recovery System), som bromsar drönarens fall och minskar den kinetiska energin vid nedslaget till en acceptabel nivå.

Andra lösningar kan inkludera energiabsorberande material, strukturer som deformeras vid nedslag eller aerodynamiska lösningar som sänker terminalhastigheten.


2. Reducera lethality
Detta innebär att utforma drönaren eller dess säkerhetssystem så att risken för allvarliga skador minskar även om den träffar marken. Det kan handla om rundade former, materialval eller andra designlösningar som reducerar skadeverkan.


Sammanfattat innebär ett system som är i tråd med MoC 2512 att man kan använda det för att reducera risknivårna på marken (GRC) till en acceptabel nivå. 



Exempel på utrustning som uppfyller MoC 2511 och 2512


På marknaden idag finns system som redan är designade för att möta dessa krav.
Ett konkret exempel som vi säljer är:

Dronavia Kronos – Matrice 4 Series

  • PRS (fallskärm) för att uppfylla MoC 2512

  • FTS som möjliggör avbruten flygning och uppfyller MoC 2511

  • Integrerad geocaging och kompatibilitet med STS-krav

  • Snabb installation, verifierad prestanda och dokumentation som underlättar SORA-arbete


Det gör Dronavia Kronos till ett av de mest kompletta och framtidssäkra säkerhetssystemen för operatörer som flyger Matrice 4-serien i specifik kategori. Dronavias system för andra drönarmodeller kan användas på samma sätt och kommer med komplett dokumentation som underlättar jobbet med PDRA, SORA och STS-01 om man köper ett system som gör drönaren C5-klassad.

MoC 2511 & MoC 2512 system från Dronavia

När behöver du bry dig om MoC 2511 och 2512?


Som operatör är dessa MoC:er särskilt relevanta när du:

  • Flyger i specifik kategori

  • Planerar BVLOS-operationer

  • Flyger nära människor, infrastruktur eller i tätort

  • Arbetar med SORA-baserade tillståndsansökningar

  • Vill höja den operativa säkerheten och minska regulatoriska hinder

  • Behöver bevisa säkerhetsnivån i ett operatörstillstånd eller en deklaration

I modern drönarverksamhet är detta inte bara ”regler” – det är en naturlig del av hur man arbetar professionellt och säkert.



Sammanfattning

  • MoC 2511 handlar om att hålla drönaren innanför ett definierat område genom FTS och geocaging.

  • MoC 2512 handlar om att minska skador på marken om drönaren faller, främst via PRS och energireducerande lösningar.

  • Ett FTS kan vara manuellt eller automatiskt utlöst beroende på systemet.

  • System som Dronavia Kronos hjälper operatörer att enkelt uppfylla dessa MoC:er i praktiken.

  • För piloter och operatörer är MoC 2511 och 2512 centrala byggstenar för säker och godkänd verksamhet i den specifika kategorin.




Vad kommer härnäst?


Just nu arbetar vi också på en separat artikel som förklarar skillnaderna mellan C5 och C6 – två drönarklasser som är nära kopplade till STS-operationer och som lätt blandas ihop med MoC-kraven.

Den artikeln kommer hjälpa dig att förstå hur klasserna passar ihop med MoC 2511/2512 och vad du ska tänka på när du väljer system för framtida operationer.


Vill du lära dig mer?


Kontakta oss för att boka in ett rådgivningsmöte om hur vi kan hjälpa er organisation att navigera EASA's regelverk för drönare, och hur dom implementeras av våra luftfartsmyndigheter i Skandinavien, Transportstyrelsen, Trafikstyrelsen och Luftfartstilsynet.

Du kan också registrera dig som intresserad av våra kommande utbildningar i både öppen och specifik kategori.


Kontakta oss